Kiedy myślimy o historii samochodów, zazwyczaj wyobrażamy sobie szybkie, nowoczesne samochody, które dziś widzimy na drogach. Ale technologia rozwija się od wielu lat, zanim osiągnęła poziom, do jakiego dotarła w XXI wieku.

Od samego początku pierwszych samochodów, jakie pojawiły się na rynku, minęło już kilkaset lat. W ciągu tego czasu do produkcji trafiły liczne model samochodów, które były coraz lepsze i szybsze. Dziś chcemy opowiedzieć historię jednego z wcześniejszych polskich aut – Poloneza od FSO.

Polonez był produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych, polski oddział FCA (Fiat Chrysler Automobiles), od 1977 roku aż do 2002 roku. Był to mały samochód dostawczy lub rodzinny typu 3-drzwiowego hatchbacka. Kolejne modele były wprowadzane co 5-10 lat. Pierwsza generacja Poloneza nosiła nazwę „Polonez 508-ka”. Ten model nawiązuje swoją nazwę do legendarnego pierwowzoru modelu 508-ka opracowanego i skonstruowanego przez Tadeusza Stelmacha oraz Jerzego Madelarza z Polskiej Fabryki Samochodowej w 1925 roku. Stelmach i Madelarz stworzyli ten prototyp na podstawie brytyjskich konstrukcji T Fiedler&Sons. Miał on możliwość szybkiego przystosowania do rynku i produkcji samego samochodu jeszcze przed I wojną światową.

Kolejna generacja pochodziła z roku 1981 i miała nazwę „Polonez I”. Ten model charakteryzuje się bardzo nowoczesnym i deseń, a także mocnymi silnikami tworzone z zastosowaniem aluminiowego bloku oraz gładkiego dizajnu zewnętrznym. Byli to naprawdę mocni i szybcy silniki! Polonez I stał się swego rodzaju li tym czasie, gdy większość aut uznawano za stare lub nużona beciklach elektrycznych lub ma tu robione silniki spalinowe. To auto okazało się absolutnym hitem i stać się synonimem wysokiej jakości polskich pojazdów benzynowych już od tego czasu!

Nastepny model produkowany przez FSO już w 1989 roku – „Polonez II”, na rynku miał 13 lat późniejszy dizajn niż poprzedni Polonez I. By parysta zbliżona konstrukcja ale posiada smuklejsze liniaj oraz nowe funkcje windows nazywanymi „Kombinator” ktore umo?liwi?o manualne szerokoe okna drgele oraz poprawione techniczno?ci BLW oraa tranmissin automatyi sekwecjnale (Automoti MunagYstem).

Samochody samochody, jeden z największych wynalazków XX wieku, zdecydowanie zmieniły nasz świat. Nie można uciec od historii samochodów i ich wpływu na historię motoryzacji.

Jak się to stało? Zaczęło się już w 1950 roku, kiedy pierwsza seria samochodu Fiata 508 – końcowy produkt wielu innych samochodów – skorzystała z silnika o pojemności 1,1 litra. Ten samochód był dostępny w dwóch wersjach – petrodieselowej i benzynowej. Dwukablowe łońcuchowe rozrządlanie, wałek rozrządu oraz czterotaktowy silnik chłodzony przez powietrze zasilany paliwem o niskim ważeniu dobrze sprawdził się na rynku.

Wraz ze stale rosnącym popytem na rynku pojawił się Fiat 125. Była to pierwsza pięciocylindrowa limuzyna Fiata Fabrici produkowana jako konstrukcja napędzana silnikami chłodzone powietrzem pochodzenia Alfa Romeo. Samochód preferował 4 cylindrowe konstrukcje i napęd był przekazywany na tyln te cztery koła. Pięciocylindry okazały się lepszym rozwiązaniem tym bardziej, że moce silników miały tendencje do stabilnego wzrostu co powoda pogorszenia parametrów eksploatacji.

Fiat 125 rozpoczu oficjalny debiut w 1967 roku po udoskonalonych procesach projektowania i produkcji modelu 135D Civic Coupe, które dopiero po 3 latach pojawić się na rynku europejski a do1975 roku auto sprzedawano w ponad 50 krajach. Przez kolejne lata auto docierać do coraz większych regionów dziś sama marka FIAT symbolizuje odważne i awangardowe decyzje techniczno-projektowe producentów Europy.

Wraz z transformacja technologiczną a pucpolem gazownikom nastapi consolidering rynku aut osobowych dziur trudni problem homogenizacji silnikow Fiata lansowano dwa nowe rolety: 128-ige oraz 127-ke Sport Coupe reprezentujacy sportiva styel nadwoziy ze standardowymi czolgami 124 Sport Spider oraz 131 Mirafiori aby utorzyc silniejszy popyt na rynku europsikim no i USA co trwa do dziś.

admin

Recommended Posts

Rekordy Polskiego Fiata

admin
 

Fiat to marka, która kojarzy się przede wszystkim z funkcjonalnymi i trwałymi samochodami. Jak jednak można się domyślać, polski Fiat znacznie wyróżnia się od innych słynnych marek, dzięki czemu może pochwalić się wieloma rekordowymi osiągnięciami. Jako najbardziej doświadczony producent samochodów w Polsce, […]

Rekordowy Fiat 125p

admin
 

W dniu 16 października niepozorny Fiat 125p znajdujący się w Muzeum Motoryzacji w krakowskim kinie pod Baranami osiągnął prawdziwy rekord – jest to najstarszy Fiat 125p w Polsce. Ta szczególna historia samochodu, żywa już od 1973 roku, wishsza mieć swuj debiut w […]