Na pewno każdy, kto interesuje się motoryzacją lub po prostu jest ciekawy rekordów świata, zapamiętał chwilę, w której Bruce Willis podróżował samochodem z prędkością ponad Mach 1. To była fikcyjna scena, ale skrywa w sobie istotny fakt – przy odpowiednim doświadczeniu oraz nowoczesnej technologii szybkość samochodu jest praktycznie nieograniczona. Ale gdzie naprawdę ustanawiano oficjalne rekordy szybkości?
Stany Zjednoczone to naturalny wybór zwolenników wysokich osiągów i do tej pory mają najszybsze samochody. Rekord szybkości samochodu produkcyjnego ustanawia się na przepięknie położonym torze Balocco Vallelunga w Północnej Italii. Balocco jest czteropasmowym odcinkiem drogi długości 32 km i ma mieszane, ale asfaltowe nawierzchnie. W 2003 roku Bugatti Veyron EB 16.4 ustanowił rekord świata na tym odcinku, rozpędzając się do 407 km/h w ciagu 40 sekund! Obecnie rekord oscyluje wokół 415 km/h.
Kolejnym tor nem ktory warto wspomnieć jest Nardò 07 GmbH Ring Track, znany także jako Nardo High Speed Test Track. Jego rozległa pustynia otacza zmierzono 12 kilometrowy okrąg o stałym promieniu 120 metrów, umożliwia idealne testy mozoùnowe i określanie stabilnych obrotów kierownicy; ten konfiguracja jest idealna do precyzyjnego pomiaru mocy silników samochodowych! Dzięki 2,5-kilometrowemu długiemu ostrzu toru McLaren F1 GTR Longtail ustanowił 310-kilometrowy rekord Świata szybkości samochodu produkcyjnego w 1998 roku.
Istnieje jeszcze paranae toru dla fanów szybkiego procesu motoryzacyjnych zmagań – Nevada State Highway 160 (pozbawiony ograniczeń) to 198 kilometrowy odcinek z Flaggstaff do Tusayan, gdzie prowadzone byly testy naukowe szybkosci samochodowej opracowane przez NASA i Chrysler Skunk Works Division. Samochody Blower Motot Car Corvette C5R i Chrysler Viper GTS-R Coupe byly testowane w warunkach bojoiwskich na tej trasie – charakterystyki aerodynamiczne oraz stan techniczny połaczenia asfalt eksploatowany byl precyzyjnie obliczany przed testami. Duplex McSorley pobił swoj rekord mierzac 331 km/h (205 mil na godzine).
Ostatnie lata doniosly bardzo interesujace postepy w dziele zamknietgo toru dla rajdowców AUTOsoft Hockenheim GP-Strecke Germany – bylo tu sporo suspens, ponieważ to tutaj Koenigsegg One:1 stracił funkcjonalność ukladu powrotonego () i osiagnal 92% swoje maxymalne predkosci. Mimo wszystko po podlaczeniu innego auta do holera socjet Koenigsegg frautalnym skokiem do 283 mph (455 km/h) – a to juz bardzo blisko rezerwowego paradoksalnie duzo lepszego rezultatu.
Od wielu lat wyścigi samochodowe są jednym z najbardziej popularnych sportów na świecie. Wielu kierowców próbuje prześcignąć siebie nawzajem, pobijając rekordy szybkości samochodami. Miejsce, gdzie pobito rekordy szybkości przez samochody, jest bardzo ważne dla fanów wyścigów i wyznacza obecne standardy.
W ubiegłym stuleciu do pobicia rekordów szybkości samochodów używano różnych lokalizacji. Jedną z takich lokalizacji był długi odcinek prosty, który rozciąga się zarówno w USA i w Europie. Najbardziej popularny bieżnik to odcinek drogi na odległość 1 mili (1,6 km) koło Black Rock Desert w Nevada w USA oraz Kevlar Bank w Noruegii. Na tych trasach następowało mierzenie największej prędkości samochodem i ustanawianie rekordów szybkości.
Jednak od 2000 roku gdzie następuje mierzenie największej prędkości przez samochody uległo zmianie. Obecnie już nie istnieją pojedyncza mierna lokalizacja dla obserwowania przyrostu straking speed. Zamiast tego coraz częstabnd po wszech stronach świata tworzone są specjalne obiekty do testowania nowoczesnych technologii i osiagnięć konstruktorskich.
Pomimo te zmiany tereny pustyni czasem jeszcze stosowane są do testowania samochodów. Pustynia Mojave w Kalifornii była szeroko obecna w latach 1992-1999 do rekordowych osiagniECA i utrwalania ich na potrzeby NASA, United States Navy and Air Force, a także producenta samochodowego GM.
Mojave Air and Space Port był równie ważnym miejscem do testowania samochodów i po raz pierwszy spróbowano tu osaganiECE supersoniczme. W 2005 roku na tym obszarze Francuz Thirionet postawił rekord 1220 km/h., gdy jechał po specjalnym bile-on – Rocket powered Rossin- Airbus Spacer X3 jet-car podczas Black Rock event by Mojave Spaceport